مطالب مرتبط:

از شیر گرفتن کودک، سخته؟

تداوم تغذیه با شیر مادر تا پایان دو سالگی توصیه می شود. تصمیم در مورد از شیر گرفتن، تدریجی است که باید همراه با عشق و علاقه و در طی چند ماه اتفاق بیافتد. ...

یک روزنامه کویتی: ترامپ خواهان قطع روابط کشورهای عربی با ایران است

یک روزنامه کویتی اعلام کرد که رییس جمهور آمریکا به دنبال قطع روابط تمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) با ایران و یکپارچه کردن آنها برای مقابله با ایران است. ...

لیاقت ورز مدیر کل روابط عمومی صندوق توسعه ملی شد

رضا لیاقت ورز، مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی صندوق توسعه ملی شد.

مدیر جدید روابط عمومی فدراسیون والیبال معرفی شد

سید امیر حسینی با حکم احمد ضیایی به عنوان مدیر جدید روابط عمومی فدراسیون والیبال انتخاب شد. برای این همکار رسانه ای آرزوی موفقیت می کند. پیش از این حمید احمدی نیا این مسئولیت را برعهده داشت که پارس فوتبال برای وی هم آرزوی موفقیت دارد. ...

وام ازدواج ۱۵ میلیون تومانی امسال پرداخت می شود

بانک مرکزی، بند «الف» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور را که براساس آن مبلغ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هریک از زوج ها در سال ۱۳۹۷، ۱۵ میلیون تومان تعیین شده است به شبکه بانکی ابلاغ کرد. ...

آشفتگی تازه ترین فیلم فریدون جیرانی با موضوع عشق و جنایت/ادامه ای بر سینمای کلاسیک+عکس

فریدون جیرانی کارگردان نام آشنای سینمای ایران پس از تجربه متفاوت کارگردانی فیلم سینمایی "خفه گی" این بار به سراغ اثری با نامی هم خانواده یعنی "آشفتگی" رفته است. ...

تصویری عاشقانه از ستاره محبوب کهکشانی ها و دختر مورد علاقه اش !

تصویری عاشقانه از ستاره محبوب کهکشانی ها و دختر مورد علاقه اش !

آخرین فرزند دیوید بکام و تنها دختر وی هارپر سون بکهام دردانه ستاره محبوب اما بازنشسته تیم ملی انگلیس و رئال مادرید لست. یک مجله انگلیسی به نام ok این دختر کوچک بکام را یکی از مشهورترین و البته جنجالی ترین کودکان دنیا معرفی کرده است. جالب است بدانید که کوچک تر ...

قتل شوهر با کلنگ ناکام ماند

ایرنا نوشت: رئیس پلیس آگاهی استان همدان گفت: یک زن با هدف قتل، 19 ضربه به وسیله کلنگ به همسرش وارد کرد اما مرد جوان از این نقشه جان سالم به در برد.

آشنایی با فیزیوتراپی به سلامت زندگی کمک می کند

دبیر اجرایی بیست و نهمین کنگره سالانه فیزیوتراپی ایران و دومین کنگره بین الملی انجمن فیزیوتراپی ایران، بر لزوم پیشگیری از درمان های بیâمورد، از طریق آشنایی با فیزیوتراپی تاکید کرد. ...

واکنش کامیابی نیا به خبر ازدواج خواهر زاده اش با ستاره پرسپولیس

کمال کامیابی نیا خبر ازدواج فرشاد احمدزاده هافبک سرخ پوشان با خواهر زاده خود تکذیب کرد.

هر ۳ دقیقه یک طلاق؛ برای این فاجعه چه کسی پاسخگوست؟!

نسبت طلاق ها به ازدواج های ثبت شده در یک سال به ۲۹ درصد رسیده که بالاترین آمار در تاریخ ثبت احوال ایران از سال ۱۳۴۴ است و رکود محسوب می شود. رکوردی البته از نوع نامطلوب که نشان می دهد در هر دقیقه (به طور دقیق تر، هر ۵۱ ثانیه) یک ازدواج در کشورمان به ثبت می رسد ...

زن بزرگتر از شوهر، مشکی پیش میاد؟

مساله بر سر اعداد و ارقامی که در شناسنامه نوشته می شود نیست مساله بر سر وجود تناسب و هماهنگی در کلیه زمینه هاست. اینکه شما دو نفر یکدیگر را خوب درک کنید، نیازهای یکدیگر را شناخته و پاسخ گو باشید. ...

رابطه زناشویی مطلوب، بفرمایید غذا!

داشتن میل جنسی طبیعی و نرمال سرزندگی عاطفی و بدنی را افزایش داده و می تواند صمیمت بین زوجین را مستحکم تر کند.

زندگی زنده یاد بهرام زند در گفتگویی منتشر نشده | سفر در زمان با بهرام زند

در سریال «جنگجویان کوهستان» فقط یک خلاصه داستان هفت صفحه ای داشتیم و باید خودمان دیالوگ می نوشتیم! تمام توانم را برای دوبله کارتون «بچه های مدرسه والت» صرف کردم تفاوت دوبله امروز و آن روزها از زمین تا آسمان است نوشته زندگی زنده یاد بهرام زند در گفتگویی من ...

عشق شرقی با «در انتظار گودو» تلفیق شد

نمایش «عشق شرقی گودو» اثری است که از ۲۶ فروردین در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می رود و به گفته کارگردان آن، تلفیقی از سلوک عشق در شرق و تم نمایشنامه «در انتظار گودو» است. ...

ازدواج شوخی!

ازدواج را شوخی نگیرید!

اجتماعی سنت نهاد خانواده سنگ بنای زندگی اجتماعی و پیچیده و نقش بیبدیل در gamethe اعضای پیروزی. خانواده اولین مدرسه ای که در آن حروف الفبا از زندگی اجتماعی آشنا. راه زندگی, جمع آوری به رقابت بپردازند. خانواده علاوه بر نقش amation راه.... نقش های دیگر نیز مهم هستند مسئول این است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد برای تنظیم قدرت جنسی زایش و مراقبت از کودکان و سالمندان و معلولان و ارائه آنهاباV اقتصادی و ثبات موقعیت و وضعیت اجتماعی یاد می آورد....تا به حال nabasan ، Stonian ناپایدار ، هرگز می تواند قوانین مورد انتظار را به خوبی ایفا کرده است. این خانواده ها را می توان در "تار عنکبوت" قیاس که strin hanhae.2 در این مقاله و مقاله بعد پس ما می بینیم که گنجایش، به عوامل مؤثّر در ناپایداری و نابه‌سامانی خانواده بپردازیم. تعریف خانواده برای واژه خانواده، تعریف‌های زیادی بیان شده است و هر اندیشمندی در تعریف آن، بر بُعدی از ابعاد آن ـ که از نگاه خودش مهم‌تر بوده ـ تأکید کرده است. شاید این تعریفی که ما بیان می‌کنیم، به نوعی، دربردارنده همه آن تعریف‌ها باشد: «خانواده، از گروهی از آدم‌ها ترکیب می‌شود که از راه خون، زناشویی و یا فرزندپذیری، با یکدیگر ارتباط می‌یابند و طی یک دوره زمانی نامشخّص، با هم زندگی می‌کنند».3 به اعتقاد صاحب‌نظران، یکی از عوامل مهمّ سقوط جایگاه خانواده در غرب، فرایند عُرفی شدن یا تقدّس‌زدایی از آن بوده است. عوامل ناپایداری خانواده یکی از پرسش‌های مهمّی که ذهن هر انسان ژرف‌اندیش و کنجکاو را به خود مشغول می‌دارد ، این است که چگونه می‌شود زندگی مشترکی که بر اساس عشق و دیگر‌خواهی شدید بنا می‌شود ، دیر زمانی نمی‌پاید و پایه‌های رؤیایی‌اش سُست می‌شود و پس از مدّتی فرو می‌پاشد؟ 1 . نوع نگاه به پیوند زناشویی: به عقیده اندیشمندان، نوع بینش انسان‌ها و نگاه آنان به هستی و پدیده‌ها، در گرایش آنها به سمت و سویی خاص و گرفتن تصمیم‌های معین، تأثیر‌گذار است. تشکیل خانواده و تلاش برای ثبات و استحکام آن نیز از این قاعده، مستثنا نیست. از جمله عواملی که در سوق‌یابی به ازدواج، دوری گزیدن از جایگزین‌های احتمالی و ایجاد آمادگی درجهت مقابله با آسیب‌های احتمالی پیوند ازدواج و درنتیجه، حفظ و تثبیت خانواده، نقشی تعیین‌کننده دارد، تلقّی ارزشی از پیوند زناشویی و به عبارت دیگر، قداست داشتن آن است. به اعتقاد صاحب‌نظران، یکی از عوامل مهمّ سقوط جایگاه خانواده در غرب، فرایند عُرفی شدن یا تقدّس‌زدایی از آن بوده است. در نتیجه این فرایند ، ازدواج ـ که پیش‌تر، کاری مقدّس و دینی تلقّی می‌شدـ، رفته‌رفته، قداست خود را از دست داد و به یک «قرارداد اجتماعی» صِرف، مبدّل شد. وُلتر در فرهنگ‌نامه خود می‌نویسد: «... ازدواج، عبارت است از قراردادی که بین افراد بشر منعقد می‌شود و کلیسای کاتولیک، آن را اقدامی متبرّک قلمداد کرده است؛ امّا بین قرارداد و تبرّک و قداست، تفاوتی بارز وجود دارد. قرارداد، اقدامی است حاوی آثار مدنی، در حالی که تقدّس، به منزله برکتی است که کلیسا به فرد اعطا می‌کند».5 روشن است کسی که تشکیل خانواده را یک قرارداد تلقّی می‌کند ، با اندک ناملایمتی ، تصمیم می‌گیرد که این قراردادِ رنج‌آور و ملال‌انگیز را برهم زند تا خود را از سختی برهاند؛ امّا کسی که این پیوند را امری مقدّس می‌شمرد و آن را سنّتی الهی قلمداد می‌کند و همسر خود را امانتی الهی می‌داند ، قطعاً به هنگام بروز دشواری‌ها تمام تلاش خود را صَرف می‌کند تا این بنای الهی را از گزند آسیب‌ها حفظ کند و بر ثبات و استحکام آن بیفزاید. در نگاه قدسی به خانواده: «در نزد خداوند ، هیچ چیز از خانه‌ای که به واسطه طلاق از هم بپاشد ، مبغوض‌تر نیست».6 در نتیجه، نوع نگاه به خانه و خانواده، در ثبات یا بی‌ثباتی آن، تأثیرگذار است. 2 . انتخاب همسر، بدون آگاهی: انجام دادن هر کاری و یا انتخاب هر چیزی، آگاهی و شناختی لازم و کافی را طلب می‌کند. تکاپوی غیرآگاهانه برای رسیدن به چیزی، تلاشی بی‌حاصل است. یکی از مهم‌ترین مراحلی که نقش بسیار زیادی در سرنوشت خانواده و پایداری و یا ناپایداری آن دارد ، مرحله انتخاب همسر است. به عقیده کارشناسان امور خانواده، بسیاری از مشکلات و اختلافات خانوادگی از شتاب‌زدگی و عدم انجام دادن مطالعات دقیق در مرحله گزینش، جدّی نگرفتن برخی نقطه ضعف‌های مهم یا توجیه آنها، بزرگ‌نمایی برخی ویژگی‌های غیر مهم و کم‌توجّهی به اوصاف بایسته و در مواردی، فریبکاری آگاهانه، سرچشمه می‌گیرد.7  جوانانی که بدون شناخت از استعدادها، علاقه‌ها، سلیقه‌ها و ذائقه‌های یکدیگر، خانه‌ای را بنیان می‌نهند، با فروکش کردن رؤیاهای عاشقانه و با وزیدن تندباد حوادث، عنان از کف می‌دهند و بنیان خانواده خود را بی‌ثبات می‌بینند. برای اطمینان از استحکام و ثبات آینده خانواده، در مرحله گزینش همسر باید محکم و بادقّت گام برداشت. در این راه باید با تحقیق و مشورت با دوستان و بزرگ‌ترها و گفتگوی مستقیم دختر و پسر و یا بهره‌مندی از سیستم‌های مددکاری و مشاوره و راهنمایی و نیز انجام دادن برخی آزمایش‌های جسمی و روحی در مرحله قبل از انعقاد پیمان زناشویی، سود جست. اسلام برای جلوگیری از این آسیب که آینده پایدار خانواده را به خطر می‌اندازد ، تدابیری اندیشیده است. نخست این که راه‌هایی را که باعث شناخت دختران و پسران از همدیگر می‌شوند ، با رعایت حدود و شرایطی ، مجاز شمرده است ، مانند ملاقات خصوصی و آگاهی از خصوصیات فیزیکی طرف مقابل. از سوی دیگر، استفاده هر دو طرف از هر شیوه‌ای که موجب تحریف واقعیت یا فریبکاری باشد را تحت عنوان (فریبکاری) ممنوع کرده است. افزون بر آن، با توجه به محدودیت نسبی دختران در کسب آگاهی‌های لازم، اسلام، با هدف بالارفتن ضریب اطمینان دختر در انتخاب همسر، ازدواج او را علاوه بر رضایت خودش، به اجازه ولی (پدر و جدّ پدری) که در بیشتر موارد، برای این کار مورد اعتماد هستند ، مشروط ساخته است. 3 . اجباری بودن ازدواج: ازدواج و تشکیل خانواده، بر عشق و مودّت و رحمتْ استوار است. اگر عشق و علاقه‌ای که خداوند در نهاد انسان‌ها قرار داده است نبود، هیچ انسانی به دیگری تمایل پیدا نمی‌کرد و در پی جذب دیگران نبود. از سوی دیگر، این عشق و تمایل، امری روحی و روانی و به تعبیری فطری است و امور روحی و روانی، اجباربردار نیستند. شاید بتوان با شکنجه جسمی، فردی را به تسلیم واداشت، امّا روح و روان و علاقه و عشق او را نمی‌توان به زنجیر کشید. دو انسانی که بدون علاقه به یکدیگر و یا بدون درک و فهم از همدیگر، به اجبار در کنار هم قرار می‌گیرند، شاید بتوانند مدّتی را در کنار هم بمانند و همدیگر را به ناچار تحمّل کنند؛ امّا فلسفه وجودی ازدواج که مودّت و رحمت و سکونت و آرامش است، به‌وجود نخواهد آمد و در نتیجه، استحکام و ثبات زندگی ـ که لازمه تشکیل یک خانواده سالم است ـ به خطر خواهد افتاد. اگر دختر یا پسری، بر خلاف میل و رضایت درونی خود به ازدواج وادار شوند، احتمال بروز ناسازگاری و کشمکش و تنش در چنین خانواده‌ای، بسیار بالا خواهد بود و تشکیل چنین خانه‌ای که باید نمادی از بهشت جوانان باشد، به نمودی از جهنّم سوزانْ تبدیل خواهد شد. دین اسلام، باتوجّه به این مسئله مهم، رضایت قلبی دختر و پسر را شرط دانسته، آنها را دارای حق انتخاب و اختیار می‌داند. در مقاله ی بعد به نقش « انتظارات نامعقول » ، « رعایت نکردن مرزهای روابط جنسی (بی‌بند و باری)» ،«رشدنیافتگی و عدم بلوغ زن و شوهر» ، « عدم توجّه به نقش‌های جنسیتی » در ساختن زندگی زناشویی موفق صحبت خواهیم کرد...   پی‌نوشت‌ها: 1 . درآمدی بر جامعه‌شناسی، بروس کوئن، مترجم: محسن ثلاثی، تهران: توتیا، 1375، ص131. 2 . سوره عنکبوت، ایه 41. 3 . درآمدی بر جامعه‌شناسی، ص127. 4 . خانواده و نقش بنیادین آن، علی قائمی، تهران: سازمان ملّی جوانان، 1380، ص353. 5 . اسلام و جامعه‌شناسی خانواده، حسین بستان، قم: مؤسّسه پژوهشی حوزه و دانشگاه، 1383، ص172. 6 . وسایل الشّیعة، ج14، ص5. 7 . اسلام و جامعه‌شناسی خانواده، ص174.